WSPÓŁPRACA

2012

W dniach 29 kwietnia - 5 maja 2012 uczestniczyliśmy w międzynarodowym projekcie współpracy młodzieży europejskiej „Europejskie perspektywy”, organizowanym pod patronatem Unii Europejskiej. Odbyło się tradycyjnie w zamku Trebnitz. W odróżnieniu od lat poprzednich, w projekcie brała udział nie tylko grupa polska i niemiecka, ale dołączyła także młodzież z Luksemburga i północnej Turcji.

Podróż była bardzo długa, ale gdy dojechaliśmy do zamku i znaleźliśmy miejsca do gry w bilard, piłkarzyki i tenisa stołowego i natychmiast odzyskaliśmy siły. Od poniedziałku do środy nasz czas był zajęty przez prace warsztatowe w grupach. Grupy były wielonarodowe, co ułatwiało nam integrację i - mimo początkowych trudności językowych - bardzo szybko znaleźliśmy kontakt z kolegami i koleżankami  z innych krajów. Integracji służyłt wieczory kultury, podczas których poznaliśmy zwyczaje Turcji, Niemiec i Luksemburga. Spotkania wieczorne były pełne śmiechu i radości, a także smakołyków przygotowywanych przez różne grupy.

Nasze zajęcia w grupach warsztatowych dotyczyły pracy dziennikarskiej i powstawaniu artykułów prasowych. Uwieńczenie tej pracy nastąpiło w czwartek, kiedy to efekty warsztatów zostały zaprezentowane. W czwartkowe popołudnie w naszym zamku zagościły ważne osoby, m.in. dziennikarka Özlem Topçu z gazety „Die Zeit”, starosta powiatu Markisch-Oderland, a także przedstawiciel konsulatu Rzeczypospolitej Polskiej. Przyjazd gości związany był z dyskusją poświęconą pracy dziennikarskiej i bieżących problemów politycznych. Pytania zadawali uczniowie, którzy sami zgłosili się do dyskusji, a odpowiedzi na pytania dotyczące nierzadko bardzo rozbudowanych problemów udzielała pani Topçu. Dla wielu obecnych na sali na pewno nowym doświadczeniem był sposób udziału w dyskusji, gdyż każdy otrzymał słuchawki i odbiornik, przez które wszystko tłumaczone było w trzech językach symultanicznie.

W piątek pożegnaliśmy się z zamkiem Trebnitz i autokarami przejechaliśmy do oddalonego o 70 kilometrów Berlina. Pierwszym punktem w trakcie naszego zwiedzania niemieckiej stolicy był budynek parlamentu - Reichstag. Mieliśmy możliwość podziwiania panoramy Berlina ze szczytu jego nowoczesnej kopuły. Potem zostaliśmy podzieleni na 11 grup i otrzymaliśmy za zadanie sami dojść do konkretnych punktów na głównej alei miasta „Unter den Linden”. Meta wycieczki znajdowała się na Alexanderplatz, w pobliżu jednego z symboli Berlina – mierzącej 368 metrów wieży telewizyjnej. Po odwiedzeniu centrum handlowego zdecydowaliśmy się na wieczorny spacer po mieście. Zwiedziliśmy Pomnik Pomordowanych Żydów Europy - Holocaust Mahnmal, a potem przeszliśmy na Potsdamer Platz, gdzie wystawione są fragmenty muru berlińskiego, który dzielił miasto na dwie części przez 28 lat ubiegłego wieku. Następnie udaliśmy się do hostelu, a po spędzonej tam nocy wyruszyliśmy w podróż powrotną do Sokołowa.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyjazdu i uważamy, że powinien on mieć ciąg dalszy. Już za rok chcemy jechać znów do Trebnitz.