strona główna

2019-01-24 30. ROCZNICA OBRAD OKRĄGŁEGO STOŁU

.

 

DEBATA OKSFORDZKA MŁODZIEŻY LICEALNEJ

Z OKAZJI TRZYDZIESTEJ ROCZNICY OBRAD OKRĄGŁEGO STOŁU

1989 - 2019


 

W przeddzień trzydziestej rocznicy obrad Okrągłego Stołu w gdańskim Europejskim Centrum Kultury rozmawiali liderzy obu stron politycznych roku 1989 (część Gdańskich Debat Politycznych z okazji Stulecia Niepodległości). Mówiono o celeach "Solidarności" w roku 1980 i 1981 w trzech perspektywach: świata pracy, narodowo-historycznej i obywatelsko-demokratycznej. Uczestnicy gdańskiej debaty przywoływali realia wydarzeń na Węgrzech w roku 1956 i w Czechosłowacji w 1968. Natomiast debata warszawska, odbyta tego samego dnia, w Warszawie, w Pałacu Prezydenckim, prowadzona była przez zupełnie inne pokolenie, urodzone w roku 2001 i 2002.

Temat warszawskiej debaty oksfordzkiej: Czy negocjacje prowadzone przy Okrągłym Stole były jedynym sposobem, by radykalnie zmienić sytuację polityczną w Polsce? Spór prowadziły dwie licealne drużyny - jedna z II Liceum im.Konstantego I.Gałczyńskiego z Olsztyna, druga z I Liceum im.Marii Skłodowskiej-Curie w Ostrzeszowie. W liceum olsztyńskim działa Collegium Rhetoricum prowadzący w Polsce debaty oksfordzkie, natomiast uczniowie ostrzeszowcy to dwukrotni finaliści Turnieju Debat Historycznych w Instytucie Pamięci Narodowej. Słuchaczami były dwie grupy - z I Liceum im. Juliusza Słowackiego w Oleśnicy oraz I Liceum im.Marii Skłodowskiej-Curie w Sokołowie Podlaskim. Debatę poprzedziło wystąpienie Prezydenta Polski Andrzeja Dudy. Prezydent podkreślił, jak ważny jest udział pokolenia jego córki i młodszego w prowadzeniu dialogu historycznego, a w przyszłości politycznego. Sam w roku 1981 miał lat siedemnaście, tyle ile większość uczestników młodzieżowej debaty. Po debacie wiele rozmawiał z młodzieżą oraz nauczycielami. Atmosfera spotkania była apolityczna. Marszałek debaty Paweł Nowak - prezes Krakowskiego Stowarszyszenia Mówców, organizator debat oksfordzkich w Polsce -  zwrócił uwagę na najistotniejszą wartość spotkania 5 lutego - konfrontację argumentacji, a nie politycznych osobistych przekonań mówców. Jedną z cech debaty oksfordzkiej jest to, że uczestnicy dialogowej konfrontacji losują role. Dopiero dzień przed wystąpieniami dowiadują się, czy przypada im zaszczyt bycia promotorem czy opozycjonistą w danym temacie, problemie. Właśnie to najbardziej sprzyja walce. W debacie oksfordzkiej nie można stosować argumentacji emocjonalnej oraz nieracjonalnych zasad dyskusji, wykraczać poza czas. Wystąpienie wyznacza marszałek.

Najwięcej debat oksfordzkich młodzieżowych prowadzonych jest przez Krakowską Szkołę Debaty - najstarszy i nieprzerwanie działający w Polsce projekt skierowany do uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Debaty uczą właściwej komunikacji, argumentacji, odwagi publicznego formułowania myśli.

Specyficznej wartości wydarzeniu nadało samo miejsce - Sala Kolumnowa, w której obrady Okrągłego Stołu odbyły się (przy tym samym stole, przy którym siedziała młodzież), a wcześniej podpisany został Układ Warszawski, Pakt Północnoatlantycki dla Polski, a jeszcze wcześniej odbył się pierwszy koncert fortepianowy ośmioletniego Fryderyka Chopina.

Po debacie odbył się bankiet dla wszystkich, a następnie nastąpiło wspólne zwiedzanie historycznych sal Pałacu Prezydenckiego. W Sali Kolumnowej prezentowana jest nowa kolekcja malarstwa polskiego; można było zobaczyć obrazy z Muzeum Narodowego w Krakowie (Wyczółkowski, Ruszczyc, Chełmoński, Malczewski, Czajkowski, Rapacki i inni). Pałac cały czas żyje, stąd w niektórych pokojach były wyraźne ślady odbytych kilka minut wcześniej spotkań.

                                                                                              klasa pierwsza humanistyczna z wychowawcą

.

Muzeum Literatury i IPN wydały w ostatnich dniach książkę o krytyku literatury Janie Józefie Lipskim, który w obradach Okrągłego Stołu nie brał udziału, jednak - jak widać z perspektywy czasu - wnikliwie, dalekosiężnie opisywał zmiany społeczne.

BIP RSS
 
CMS Toruń