strona główna

2017-11-20 CHEMIA W I LICEUM

 

KLASA MEDYCZNA
 
NA ZAJĘCIACH W LABORATORIUM UPH
 


10 listopada 2017 klasa medyczna I Liceum wybrała się na zajęcia praktyczne w laboratorium Instytutu Chemii na Uniwersytecie Przyrodniczo-Humanistycznym w Siedlcach.
Wyjazd w ramach innowacji „ Chemia w laboratorium” zorganizowała pani Bożena Walenciej.
Kolejny raz mogliśmy skorzystać z profesjonalnego laboratorium. Przeprowadziliśmy wiele doświadczeń dotyczących węglowodorów oraz ich pochodnych.
 
Pierwsze doświadczenie było pokazem, w którym otrzymaliśmy acetylen i zbadaliśmy jego właściwości. Do kolby stożkowej wrzuciliśmy kilka kawałków karbidu. Boczny wylot kolby przedłużyliśmy wężykiem gumowym i odpowiednio zgiętą rurką. Wylot rurki umieściliśmy w probówce z wodą bromową, i ostrożnie wkraplaliśmy do kolby mieszaninę wody i etanolu. Następnie wylot rurki umieściliśmy w probówce z roztworem KMnO4, obserwując zachodzące zmiany. Roztwór odbarwił się. To samo zrobiliśmy próbując otrzymać etylen. Jedyną różnicą był fakt, że by otrzymać etylen użyliśmy folii polietylenowej zamiast karbidu. Roztwór KMnO4 pod wpływem etylenu również się odbarwił.
Kolejnym tematem poruszonym na zajęciach było utlenianie alkoholi o różnej rzędowości za pomocą CuO. Zwitek siatki miedzianej ogrzewaliśmy w płomieniu palnika gazowego do czerwoności. Siatka po wyjęciu z płomienia zmieniła swą barwę. Ponownie rozgrzaliśmy siatkę i wrzuciliśmy ją do probówki zawierającej etanol. Zbadaliśmy  zapach wydzielającego się produktu. Te same czynności wykonaliśmy dla probówki z propan-2-olem i 2-metylopropan-2-olem. Alkohole I-rzędowe utleniają się do aldehydów, II-rzędowe do ketonów natomiast alkohole III-rzędowe utlenianiu w zasadzie nie ulegają. Możliwe jest jednak utlenianie takich alkoholi w drastycznych warunkach, biegnące z rozerwaniem łańcucha węglowego.
Następnie zbadaliśmy właściwości gliceryny – jedynego alkoholu nietrującego wśród tej klasy związków. Dowiedzieliśmy się że w warunkach normalnych jest syropowatą cieczą, tłustą w dotyku, bezbarwną przezroczystą, bardzo higroskopijną. Rozpuszcza się w wodzie, natomiast nie miesza się z heksenem. Jej wodny roztwór pozostaje obojętny. Gliceryna ma bardzo wszechstronne zastosowanie.
Z ciekawostek: „Pozwala zwiększyć tolerancję na zamarzanie, czyli odporność na powstawanie lodu w organizmie i przebywanie w zimnym klimacie. Dzięki niemu galasówka wierzbowa może przetrwać w temperaturze -60 °C na Alasce”.
Kolejnym pokazem było wykrywanie fenolu solami Fe3+. Wsypaliśmy do probówki kilka kryształków fenolu i dodawaliśmy wody destylowanej aż do ich rozpuszczenia. . Następnie dodaliśmy kilka kropli nasyconego roztworu chlorku żelaza (III). Zbadaliśmy odczyn tego roztworu za pomocą papierka wskaźnikowego o dużej czułości i okazało się że jest on lekko kwasowy  Roztwór zabarwił się na ciemnofioletowo. Potem ten sam fenol poddaliśmy działaniu wody bromowej. Roztwór odbarwił się. Papierek wskazywał odczyn kwasowy.
 
Lekcja ta pozwoliła nam poszerzyć swoją wiedzę i wypróbować ją w praktyce. Z niecierpliwością   czekamy na więcej takich wyjazdów.
 
                                                                                                                Gabriela Miąskiewicz, uczennica I Liceum
 
BIP RSS
 
CMS Toruń