WSPÓŁPRACA

październik 2014

 .

 

Zajęcia praktyczne klasy IIA na Wydziale Nauk Ścisłych przy Instytucie Chemii Centrum Chemicznego Kształcenia Praktycznego w Siedlcach.


 


 

17 października 2014 roku klasa II A, pod opieką pani Bożeny Walenciej oraz pani Agaty Mosiej, po raz pierwszy w tym roku szkolnym wzięła udział w zajęciach laboratoryjnych na Uniwersytecie Przyrodniczo-Humanistycznym w Siedlcach zorganizowanych w ramach współpracy Liceum z CCKP przy UPH.

 

Tematem zajęć była ,,Szybkość reakcji chemicznych''. Po przybyciu do laboratorium założyliśmy białe fartuchy, w których każdy z nas mógł poczuć się jak prawdziwy chemik. Podzieliliśmy się na grupy i przystąpiliśmy do pracy. Podczas zajęć  praktycznych badaliśmy wpływ różnych czynników na szybkość reakcji między innymi:  rodzaj substancji, stężenie substratu, jego rozdrobnienie, temperatura i katalizator. W pierwszym doświadczeniu badaliśmy jak zachowuje się żelazo i magnez wobec roztworu kwasu solnego o jednakowym stężeniu. Doświadczenia były ciekawe, każdy wykonywał je ze starannością jak na chemika przystało. W jednym z eksperymentów badaliśmy przebieg reakcji redoks tiosiarczanu sodu z kwasem solnym. W tym doświadczeniu używaliśmy stopera. W  4 probówkach zmieszaliśmy Na2S2O3 i wodę w różnych proporcjach oraz dodaliśmy do nich HCl. Wszyscy w parach uważnie obserwowali mętnienie roztworów i odmierzali czas do chwili jego pojawienia się. Dla porównania wszystkie wyniki zapisaliśmy na tablicy. Wyniki były zróżnicowane, co dowodzi temu, że czas, po którym zaobserwuje się zmiany zależy od oka i czujności obserwatora. Później pani profesor wykonała pokaz, w którym mogliśmy zobaczyć, jak wygląda spalanie „zwykłej” kostki cukru, a następnie kostki uprzednio zanurzonej w popiele i sodzie oczyszczonej. Wszyscy byli zdumieni po zauważeniu tego, że cukier nawet po wyjęciu z płomienia palnika palił się nadal, a sprawił to użyty w reakcji katalizator. Ostatnie doświadczenie dotyczyło reakcji endotermicznych i egzotermicznych, były również ciekawe, wykonaliśmy je w grupach dwuosobowych.

 

Wszystko, co dobre szybko się kończy. Niestety, zajęcia powoli dobiegły końca i musieliśmy zająć się umyciem szkła laboratoryjnego. Dzięki tym zajęciom zdobyliśmy wiedzę na temat czynników, które mają wpływ na szybkość reakcji chemicznych. Stanowią one ciekawą formę nauki, dzięki której możemy się również zintegrować. Już nie możemy doczekać się kolejnego wyjazdu.

 

Maciej Gawroński, uczeń klasy II

BIP RSS
 
CMS Toruń