STEM – Science Technology Engineering Mathematics
Klaudia Ryćko, uczennica klasy 3c, została finalistką konkursu językowego 2025 Women in STEM – Poland Short Essay Contest w kategorii Michael Gilmor Women Leadership in STEM Award. Inspiracją do napisania eseju konkursowego w języku angielskim była dla Klaudii Asima Chatterjee, indyjska chemik i botanik. Profesor Uniwersytetu w Kalkucie, która specjalizowała się w zagadnieniach z dziedziny chemii organicznej i fitochemii. Uczennica I Liceum tak oto pisze o tej wybitnej postaci:
I see Asima Chatterjee as an inspiration, not only because of her scientific achievements but also because of the adversity through which she carved her path. From my perspective, her personal journey was not only a triumph but also a quiet revolution against the expectations imposed on women of her generation. I chose to write about Dr. Asima Chatterjee because her determination to break barriers, especially during such limiting times, gives me the confidence to pursue my goals without hesitation. While my academic path does not match Asima’s, I believe that, like Dr. Chatterjee, I can choose my own direction and create a legacy of my own that young women like me will look up to in the future. Driven by my experience, I want to work in technology to create practical digital tools that will make everyday life easier for people in secluded areas like mine – perhaps apps that would provide easier access to services such as taxis or delivery, which are rare in the countryside.
Praca Klaudii została doceniona przez jury złożone z amerykańskich naukowców, stypendystów programu Fulbright, profesorów polskich uczelni oraz nauczycieli języka angielskiego.
Konkurs ma na celu promowanie osiągnięć kobiet w dziedzinach związanych z naukami ścisłymi STEM oraz rozwijanie umiejętności językowych uczniów.
Nagrody konkursowe zostały ufundowane przez American Corner UMCS Education & Business Center oraz Ambasadę Stanów Zjednoczonych w Warszawie.
Gratulujemy Klaudii wspaniałego sukcesu. Pani Ewie Witkowskiej dziękujemy za przygotowanie uczennicy do konkursu. Już teraz zapraszamy uczniów do wzięcia udziału w kolejnej edycji konkursu, która odbędzie się w przyszłym roku.