I Liceum uczestniczyło w projekcie: Ponadnarodowa Mobilność Uczniów. Młodzież realizowała przedsięwzięcie: “Opowiedz mi o moim świecie”. Od 15.05.2023 do 26.05.2023 prowadzono działania merytoryczne w Grecji. Nadrzędnym celem projektu było promowanie postawy akceptacji i tolerancji na inne kultury, przełamanie bariery językowej oraz aktywne i świadome promowanie kultury rodzimej wśród obcokrajowców.

Szkoła otrzymała dofinansowanie z Unii Europejskiej w kwocie: 169 530,00 PLN

Instytucją przyjmującą była Leptokarya High School. Dyrektor szkoły, pan Petros Tsiotsos okazał wsparcie na każdym etapie realizacji projektu, za co serdecznie dziękujemy.

SPOT opracowany przez uczniów na YouTube: https://youtu.be/CUq6twCRe50

Uczniowie I Liceum przygotowali materiał filmowy oraz wizualny w formie prezentacji w celu prezentacji szkoły: https://www.facebook.com/liceumsadowa/videos/1221623761824575

Uczniowie opracowali również materiał prezentujący nasz region:

Grupa uczniów rozstrzygała, na ile prawdziwe są stereotypy na temat Greków i ich kultury:

Młodzież przedstawiła również swoje spostrzeżenia na temat aktywności ekologicznej: pracując w grupach, zastanawialiśmy się, jak możemy przyczynić się do ocalenia naszej planety. Wymiana poglądów i własnych doświadczeń zaowocowała przygotowaniem prezentacji, w której zebraliśmy najważniejsze wnioski z dyskusji. Stworzyliśmy dekalog ekologa, w którym wskazaliśmy proste sposoby ratowania planety.

Od prowokacji do zaangażowania społecznego – uczniowie I Liceum rozważyli istotne kwestie promowane w sztuce:

Uczniowie pogłębili także wiedzę z zakresu astronomii i fizyki:

Spotkaliśmy wspaniałych ludzi, zawarliśmy wiele przyjaźni, a nasze liczne spotkania uwieczniliśmy na kilku filmach:

https://www.facebook.com/liceumsadowa/videos/6084249988289660

https://www.facebook.com/liceumsadowa/videos/264812609379583 https://www.facebook.com/liceumsadowa/videos/1202483080412242 https://www.facebook.com/liceumsadowa/videos/259160293182263 https://www.facebook.com/liceumsadowa/videos/656139566348792

Zajęcia, spotkania, praca w terenie – takie formy sprzyjały wnikliwemu poznawaniu greckiej kultury, podłoża historycznego czy geograficznego. Najczęściej popołudnia wypełnione były licznymi eskapadami.

W ramach projektu POWER – „OPOWIEDZ MI O MOIM ŚWIECIE” młodzież uczestniczyła w cyklu zajęć i warsztatów w szkole greckiej. Uczniowie mieli okazję poznać alfabet grecki, podstawowe zwroty grzecznościowe oraz zmierzyli się z dość trudną sztuką autoprezentacji w języku angielskim. Tematyka wypowiedzi uczniów dotyczyła m.in. systemu edukacji w Polsce i Grecji oraz regionów, z których pochodzimy.

Przy rytmach energetycznej muzyki uczyliśmy się tradycyjnych tańców greckich. Poznaliśmy podstawowe kroki sirtaki, tańca znanego jako Zorba.

Z pasją odkrywaliśmy historię Grecji. Odwiedziliśmy Zamek Platamonas wzniesiony w XI w. przez krzyżowców. Ostatecznie opuszczony na początku XX w. niszczał, pozostawiając do dzisiaj tylko ruiny murów i wieży. Można też było zobaczyć fundamenty zabudowań mieszkalnych i gospodarczych w obrębie murów, z których podziwialiśmy Zatokę Termajską. Poza tym udaliśmy się do położonego u stóp masywu Olimpu miasteczka Litochoro. Celem naszej wyprawy był wąwóz rzeki Enipeas, Wanna Afrodyty oraz Wodospady Zeusa. Była to kolejna lekcja geografii, gdzie bezpośrednio mogliśmy doświadczyć i zaobserwować potęgę natury.

Udaliśmy się również do pracowni pisania ikon bizantyjskich, gdzie dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o sposobach ich powstawania. Następnie przenieśliśmy się w fantastyczny, przyprawiający o zawrót głowy krajobraz skalny, ponieważ głównym celem naszej wyprawy był jeden z siedmiu cudów świata, czyli Meteory (dosłownie: będący wysoko w powietrzu), na których osadzone wysoko klasztory to nie tylko miejsce modlitw, praktyki posłuszeństwa i zgłębiania wiary dla miejscowych mnichów, ale także magnes przyciągający tysiące odwiedzających z całego świata. Mieliśmy okazję zwiedzić jeden z sześciu klasztorów – św. Warłaama, którego wnętrze zdobią XVII wieczne freski.

Dodatkowo odbyła się wycieczka na malowniczą wyspę Skiathos, doświadczyliśmy rejsu statkiem, podczas którego oprócz wspaniałych widoków czekało wiele atrakcji, m. in. nauka tradycyjnego tańca greckiego oraz wypoczynek na plaży niezwykle wyjątkowej dzięki mieniącemu się kolorowo piaskowi wymieszanemu w tym miejscu z miką.

Mieliśmy okazję przekonać się, jakie jest ukształtowanie greckiego terenu (wynikające z bliskiego położenia Olimpu – 2918 m n.p.m. – od Morza Egejskiego), co daje sposobność obcowania z jakże odmiennymi krajobrazami niemalże w tym samym czasie.

Sprawdzaliśmy również kąt padania promieni słonecznych na plażę w południe. Ponadto eksplorowaliśmy jej bogactwo, znajdując liczne muszelki, które dla Greków są symbolem szczęścia.

Poza tym doświadczyliśmy zmiennej, greckiej pogody. Trudności w jej prognozowaniu, w miejscu, w którym się znajdowaliśmy, związane były z różnicą wysokości, która w tych okolicach wynosi blisko 3000 m. Jednak Zeus był często dla nas łaskawy, ponieważ zatrzymał pioruny w swojej siedzibie, dzięki czemu mogliśmy zrealizować cały plan, udając się chociażby do uroczo położonej wioski na wysokość 460 m n.p.m. Paleos Panitaleimonas, założonej około XIV wieku przez górali, którzy zajmowali się w pobliskich okolicach wypasem owiec i kóz. Obecnie miejscowość zachwyca pięknymi widokami, niecodzienną kamienistą zabudową, brukowanymi ulicami.

Wieczorami udawaliśmy się na plażę w poszukiwaniu Wenus. Mimo zmiennego zachmurzenia udało się stwierdzić, że jest blisko pełni. Ponadto zdziwiliśmy się, jak nisko nad horyzontem położona jest gwiazda polarna.

Udaliśmy się również do Muzeum Geologicznego w miejscowości Leptokaria, gdzie mieliśmy możliwość wysłuchania ciekawego i ekscytującego wykładu oraz obejrzenia najcenniejszych minerałów, skał i skamielin pochodzących z rejonu Morza Egejskiego. Barwne historie mitologiczne przeniosły nas do świata starożytnej Grecji. Krótki spacer po miejscowym targu ze świeżymi owocami, warzywami, oliwkami oraz rybami rozbudził w nas chęć poznania i posmakowania kuchni greckiej. Wielokrotnie zetknęliśmy się z charakterystycznymi dla Grecji symbolami w odcieniach bieli i błękitu.

W praktyce poznaliśmy, czym jest “Kalokagatia” – połączenie idei piękna zewnętrznego (kalos) oraz mądrości i dobra (agathos). Ta zasada równowagi w wychowaniu w starożytnej Grecji towarzyszyła nam wielokrotnie. Poranki spędziliśmy często na rywalizacji sportowej i dywagacjach dydaktycznych z pozostałymi uczestnikami projektu, a popołudnia w pięknej przestrzeni okolicznych miejscowości – na przykład w Salonikach, miejscu słynącym między innymi z placu wielkiego filozofa Arystotelesa.

Były to ciekawe lekcje historii, kultury i tradycji greckiej. Będziemy tęsknić za Grecją! 🙂

20 lutego 2024
Gościem klas humanistycznych I Liceum był literaturoznawca Andrzej Borkowski z UPH Siedlce.
17 lutego 2024
"Zebranie się razem to początek. Trzymanie się razem to postęp. Wspólna nauka to sukces" - Henry Ford.
15 lutego 2024
Klasa Trzecia Humanistyczna gościła pisarkę, autorkę dwóch popularnych powieści.
Wszystkie prawa zastrzeżone ⓒ 2022 I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Sokołowie Podlaskim   Polityka prywatności
Skip to content